Terug van weggeweest - Reisverslag uit Trier, Duitsland van Dennis Aa - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Trier, Duitsland van Dennis Aa - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

15 Mei 2014 | Duitsland, Trier

Weer een week terug op bestemming. Na een ongepland weerzien met Nederland ben ik blij dat ik weer terug ben in Trier. Ik wil nog wel even melden dat de begrafenis van oma heel erg mooi was. Ik wil ons pap en andere ooms en tante (want ik weet dat ze meelezen ;) ) bedanken voor de ''mooie'' dag!

Maar goed, terug in Trier. Een hele schoolweek gemist betekent ook veel achterstallig werk bij een aantal vakken. Gelukkig zijn daar altijd mijn klasgenoten die mij kunnen helpen om het een beetje bij te werken. De hoeveelheid werk die ik hier in Trier krijg is relatief weinig. In vergelijking met andere Erasmus-studenten heb ik minder te doen, maar ik combineer dat dan ook met werk dat ik voor Nijmegen nog moet doen. Dus ik blijf wel aan de gang, maak jullie maar geen zorgen!

Een aantal vakken vind ik niet zo heel erg interessant. Ik ben er wel en ik probeer ook wel op te letten, maar het is of te moeilijk of, zoals gezegd, niet zo interessant.
Maar gelukkig zijn er ook nog genoeg vakken die wel interessant of leuk zijn om te volgen.
Zo hebben we daar het vak 'Deutschlandbilder in Film und Literatur'. Bekende Duitse films en literatuur worden hier besproken en tijdens deze lessen is er veel interactie, dus eindelijk geen 'saaie' Vorlesungen maar werk aan de winkel.
Net als het vak 'Interkulturelle Kommunikation'. Zoals de naam al doet vermoeden worden hier verschillen tussen de vele verschillende culturen besproken. Hoe herken je aan een foto uit welk land iemand komt? De Fransen met hun arrogante blik, de Duitsers met hun degelijke voorkomen en natuurlijk de Nederlanders met hun traditionele klederdracht, kaas, klompen, molens en tulpen; hoe stereotyp willen we het hebben haha, want zo lopen we inderdaad allemaal rond in Nederland.
Komende week mag ik gaan presenteren over de vooroordelen die er zijn over de verschillende culturen....daar heb ik nu al zin in, want het is een super leuk en afwisselend thema natuurlijk :D
Het moeilijkste vak is toch de 'Wortschatz und Grammatik des Deutschen', dit C1/C2-niveau (het hoogste niveau) vak is zelfs voor gevorderde DaF-studenten toch van een heel erg hoog niveau. Ik leer hier dan ook elke les, mede door mijn superdocent. Volkert (want we moeten hem 'duzen' JAJA het kan wel in Duitsland ;) ) is echt een heel erg fijne vent, hij legt het perfect uit en zorgt voor een goede sfeer; wat natuurlijk altijd prestatieverhogend werkt!
Daarnaast volg ik ook nog 'Grammatisches Grundwissen'. Het is basisgrammatica Duits voor Duitsers. Voor mij is het merendeel al als gesneden koek, het enige dat het nog lastig maakt is, dat de uitleg (natuurlijk) in het Duits met de Duitse grammaticale begrippen is. Afgelopen les werd mijn vermoeden waar in deze les. De vraag was als volgt ''welke vormen kan het mannelijk lidwoord aannemen in het Duits?'' Het antwoord moet natuurlijk zijn het bij ons erin gestampte 'der, des, dem en den', maar de Duitsers wisten het niet. Zij kennen deze rijtjes dus niet zoals wij ze aangeleerd krijgen. Logisch natuurlijk, maar tegelijkertijd toch wel apart. Daarnaast werd ik als voorbeeld gebruikt om de grammaticale verschillen tussen talen te laten zien. Conclusie: wij mogen blij zijn dat we onze eigen grammatica niet hebben hoeven te leren......
Tot slot volg ik voor de 'fun' nog een 'Schnupperkurs' Deens. Deze wordt gegeven door mijn twee Deense 'venner' Kristine en Nanna. Ik heb niet echt het idee, dat ik het Deens ooit van mijn leven ga kunnen spreken of verstaan, want ik had na een half uur proberen al het idee dat ik mijn tong had gebroken (als dat überhaupt al zou kunnen) maar ik wil in ieder geval melden: 'jeg hedder Dennis, jeg er 21 år gammel og jeg elsker jer alle....sehr gut!! :P

Dan nog even kort over de rest van mijn bezigheden hier. Morgen staat er een pizza-avond op het programma door de Italiaanse enclave hier, zaterdag een feestje en zondag staat er de 'Fried-chicken/marshmallows/bitterballen-avond' op het programma....om maar eens een goede combinatie te noemen. Verder staan er nog een uitstapje naar Düsseldorf in de planning en zit ik over precies twee weken met een groep van 8 man een lang weekend in Amsterdam/Den Haag. Voor dat uitstapje ben ik dus de pineut, want alle voorbereidingen zijn op mijn schouders beland. Het simpele argument van de 7 anderen was ''jij spreekt Nederlands''....einde discussie dus....maar het is natuurlijk al lang en breed in kannen en kruiken, want plannen kun je wel aan mij overlaten..... *houdt lach in* ;)

Zoals beloofd is het een vrolijker bericht geworden in vergelijking met het vorige. Ik ben blij dat ik terug ben en heb heel erg veel zin in de komende periode. Ik verwacht dat ik mezelf weer zal melden als ik het 'Amsterdam-gebeuren' achter de rug heb, dan zal ik waarschijnlijk weer vol verhalen zitten!

Viele Grüße aus dem schönen Trier und bis nächstes Mal!!

Dennis

  • 16 Mei 2014 - 11:48

    Mieke :

    Ik heb met plezier je verslag gelezen. Je zult je inderdaad niet vervelen, als je dit alles nog moet "doen". Ik wens je een fijn weekend en zorg dat je Rennies op zak hebt, met al die verschillende hapjes en happen. Een fijn weekend en oh ja, nog gefeliciteerd met jullie pap.
    Viele Grusse aus Hellimond.

  • 16 Mei 2014 - 14:41

    Theo Bijkerk:

    Hallo Dennis,

    nur weiter so! Ich kann aber leider nicht auf Dänisch schreiben...
    Gruß
    Theo

  • 16 Mei 2014 - 19:13

    Reinier:

    Neem ze gelijk mee naar t huukske

  • 17 Mei 2014 - 15:25

    Sissy:

    Hallo Dennis,
    gut, dass du in die Heimat gingst, auch war es ein so trauriger Anlass, aberrichtig Abschied nehmen ist wichtig.
    Machst du Dänisch?? Ha, das ist klasse... und wie fühlt das so, wenn man nichts versteht und ganz von vorne anfangen muss?Dann kannst du es bei deinen späteren Schülern gut nachempfinden.... ;-)
    Was und wie macht Volkert den unterricht denn so gut? Ich wäre gespannt.... und ja, duzen an einer deutschen Uni? Ich glaube, das hat Seltenheitswert!

    schöne Grüße
    Sissy

  • 17 Mei 2014 - 20:54

    Dennis:

    @Mieke dank je wel, heb mezelf tot nu toe nog niet één keer verveeld en dat gaat ook dit weekend zeker niet gebeuren met het mooie weer hier!

    @Sissy....bin froh, dass ich nach Hause gegangen bin auch weil es eigentlich total ungeplant war und ich es nicht wollte.
    Der Dänisch-Kurs ist wirklich toll. Es ist wirklich komisch, dass ich nichts verstehe und sprechen kann aber ich kann es glaube ich nicht vergleichen mit neuen Deutschlernenden.....Dänisch ist total unverständlich, die verschlucken alle Klangen und Buchstaben....so hört es sich an; lesen geht noch, das ist ab und zu noch ähnlich zum Deutschen oder Niederländischen, aber ich habe meine Zunge wirklich gebrochen, was die Dänen können....unglaublich...
    Der Dozent Volkert hat uns verpflichtet zu duzen, weil er mag es überhaupt nicht diesen 'Abstand'. Und warum der Unterricht bei ihm so toll ist? ich weiß es eigentlich nicht, es ist so eine Atmosphäre, ich kann es eigentlich nicht erklären, aber wir haben viel spaß bei ihm im Unterricht!!

    Tschüss

  • 23 Mei 2014 - 14:59

    Jutta:

    Hallo Dennis,
    interessant was du so schreibst! Tut mir leid mit deiner Oma, aber toll, dass du die Möglichkeit hattest, beim Abschied dabei zu sein!
    Hört sich an, als hättest du insgesamt eine schöne und erkenntnisreiche Zeit in Trier. Und wie klasse, dass du auch noch nebenbei Dänisch lernst.
    Es freut mich, dass ihr alle so hoch eingestuft werdet (C1,C2), bin gespannt auf eure Sprachkenntnisse, du kannst mir bestimmt auch noch was beibringen, von dem, was du bei Volkert lernst.
    Viel Spaß weiterhin! VG, Jutta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

3e jaars student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Voor mijn 'Auslandssemester' zal ik vanaf 26 maart ongeveer 4 maanden in Trier zijn.

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 5154

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 26 Juli 2014

Auslandssemester Trier

Landen bezocht: